fredag 16 mars 2012

dagens historiska fakta

Om jag hade varit med i "Falling skies" hade jag lätt varit den före detta historieläraren som upplyste alla om vad som hänt i historien :) Idag för 44 år sedan föddes poeten Gunnar Ekelöf (som jag hoppas vi är släkt med). Hans  skrev bland annat denna underliga dikt som är jättesvår att läsa högt, prova får ni se!

 " krossa bokstävlarna mellan tänderna gäspa vokalerelden brinner i helvete kräkas och spotta nu eller aldrig jag
och svindel du eller aldrig svindel nu eller aldrig.
    vi börjar om
    krossa bokstävlarna makadam och tänderna gäspar
vokaler, svetten rinner i helvete jag dör i mina vindlingar
kräkas nu eller aldrig svindel jag och du. jag och han hon det.
vi börjar om. jag och han hon det. vi börjar om. jag och han
hon det. vi börjar om. jag och han hon det. skrik och rop:
det går fort vilken rasande fart i luft och helvete i mina vind-
lingar som vansinnet i luften svindel, skrik och rop: han fal-
ler han har fallit. det var bra det gick fort vilken rasande fart
i luft och helvete i mina vindlingar kräkas nu eller aldrig
svindel jag och du. jag och han hon det. vi börjar om. jag
och han hon det. vi börjar om. jag och han hon det. vi bör-
jar om. jag och han hon det
    vi börjar om
    krossa bokstävlarna mellan tänderna gäspa vokaler, el-
den brinner i helvete kräkas och spotta nu eller aldrig jag och
svindel du eller aldrig svindel nu eller aldrig."

Idag för 72 år sedan föddes den italienske filmregissören Bernardo Bertolucci. Enligt NE " skildrade han ofta psykologiska och sexuella identitetsstörningar och infogar dem i en sociopolitisk problematik". Inte min kopp te kanske men säkert någon annans. "Sista tangon i Paris" heter en film han gjorde 1972 med Marlon Brando i huvudrollen och han har vunnit en Oscar för "Den siste kejsaren" 1982. Och det var allt jag hann med för ikväll för min man tycker jag ska gå och lägga mig. God natt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar